UsahaNiaga
Friday, June 30, 2006
Prasyarat dalam Memilih Syarikat - sambungan
...sambungan

OK, seperti yang dijanjikan pada hari ini saya akan mengemukakan prasayarat yangke 3 dalam memilih syarikat iaitu :

Plan Pemasaran
Plan Pemasaran yang adil, praktikal dan telus memberikan banyak faedah kepada pengedar. Apabila plan pemasaran banyak mengayakan upline sahaja, sudah pasti plan pemasaran itu tidak adil dan telus.

MLM, tidak kira upline atau downline, yang berusaha secara konsisten dan persisten sahaja yang boleh berjaya. Sistem lain, siapa yang menjadi upline, orang itu lebih untung. Tetapi dalam MLM, siapa rajin, dia akan berjaya. Ramai orang bimbang apabila hendak menyertai MLM. Bagi mereka, orang yang lewat menyertai akan rugi dan tidak boleh berjaya. Pelan Pemasaran yang adil, tidak mengira itu semua. Sama ada anda sertai awal ataupun lewat, peluang tetap sama. Pengedar harus mendapat apa yang mereka kerjakan . Jika kerja banyak, banyak lah yang dapat. Jika kerja sedikit, sedikit lah hasilnya. Mana mungkin secupak hendak menjadi segantang jika tanpa usaha.

Apabila anda bekerja makan gaji, kerja yang banyak dan berkualiti sekalipun, gaji tetap sama setiap bulan. Manakala dalam MLM, kerja rajin dan berkualiti, hasilnya akan berlainan melalui bonus setiap bulan. Plan pemasaran perlulah akumulatif iaitu mengumpulkan mata PV atau BV setiap bulan dan bukan usaha yang sia-sia. Plan pemasaran juga perlulah melalui proses pergerakan barangan setiap bulan. Dengan kata lain, adanya maintain atau pembelian ulangan setiap bulan.

Hindarilah syarikat yang plan pemasarannya tidak perlu maintain. Percayalah, syarikat ini tidak dapat bertahan lama. Syarikat ini boleh gulung tikar apabila kemasukan ahli melebihi had. Pastikan syarikat yang anda ceburi itu, tidak menjanjikan bonus yang tidak munasabah. Ada syarikat yang memerangkap ahli-ahlinya dengan menjanjikan pulangan yang hebat-hebat. Akhirnya, habuk pun tidak ada. Syarikat itu pasti mengalami masalah besar untuk membayar bonus kepada anda. Oleh itu, pastikan pelan pemasarannya munasabah dan senang di fahami. Tidak berbelit-belit dan terlalu luar biasa. Paling menghairankan, ada juga individu yang berminat. Tup-tup, syarikat gulung tikar. Lepas itu, tuduh semua syarikat MLM penipu belaka. Padahal, setiap orang mempunyai peluang dan pilihan untuk menyiasat terlebih dahulu. Jadi, gunalah peluang itu sebaik mungkin sebelum anda menyertai sesebuah syarikat MLM.

Akhirulkalam, sehingga ketemu lagi besok, InsyaAllah, Jazakallah Kairon Kasiran...

Bersambung...

posted by editor @ 8:11 AM  
Arkib Lepas
Rakan Cyber
Arkib