UsahaNiaga
Monday, June 26, 2006
Bolehkah Menjadi Jutawan Melalui MLM?
...bersambung


Persoalan yang selalu bermain di benak pemikiran para usahawan yang baru menceburi MLM ialah, bolehkah menjadi jutawan MLM? Bagi menjawab persoalan ini, saya katakan BOLEH! Saya berikan 7 sebab mengapa anda boleh menjadi kaya melalui MLM.


  1. MLM adalah perniagaan yang tidak melibatkan orang tengah
    Biasanya, orang tengah inilah yang banyak mengaut keuntungan dan kekayaan. Barangan yang datang kilang contohnya bernilai RM2.00. Barangan itu perlu melalui beberpa proses sebelum sampai ke tangan pembeli atau pengguna. Barangan itu akan dibeli oleh pengedar tunggal dengan harga RM2.50 dan pengedar tunggal menjual pula kepada pemborong dengan harga RM3.00. Seterusnya, daripada pemborong kepada peruncit harganya RM3.50 dan sampai ke tangan pengguna dengan harga RM4.00.

    Dengan kata lain, pengguna menanggung segala kos barangan yang melalui proses orang tengah yang terdiri daripada pengedar tunggal, pemborong dan peruncit.

    Adakah pengguna yang kaya? Tidak. Pengedar tunggal, pemborong dan peruncit yang kaya. Mereka yang tiap-tiap tahun boleh tukar kereta baru. Mereka yang tiap-tiap tahun dapat melancong dalam dan luar negara.

    Melalui perniagaan MLM, barangan dari syarikat terus kepada pengguna ke pengguna yang lain melalui proses penajaan. Pendapatan yang sepatutnya dinikmati oleh pengedar tunggal, pemborong dan peruncit akan dinikmati sesama pengguna melalui bonus.

  2. Modal bagi memulakan peniagaan MLM adalah kecil
    Apabila di kaji dengan mendalam, perniagaan ada 4 jenis. Ada perniagaan, modal kecil dan untungnya adalah keci. Itulah perniagaan konvensional. Contohnya, peniaga kecil-kecilan seperti peniaga pasar malam, penjual burger dan lain-lain. Ada pula perniagaan, modal besar, untung besar. Perniagaan itu adalah perniagaan import dan eksport. Modal yang diperlukan sudah tentu melebihi jutaan ringgit. Ada juga perniagaan, modal besar, untungnya kecil. Contohnya, membuka stesyen minyak kenderaan. Modalnya mungkin lebih kurang RM100 ribu dan keuntungannya tidak sampai pun RM100 ribu.

    Jangan pula lupa, ada perniagaan yang modalnya kecil, tetapi untungnya berlipat kali ganda. Itulah MLM. Modalnya hanya yuran keahlian lebih kurang RM70 dan belain barangan tidak sampai pun RM300. Keuntungan boleh didapati melebihi puluhan ribu ringgit. Malahan jika ada yang berjaya meraih pendapatan melebihi ratusan ribu ringgit sebulan. Itulah hebatnya perniagaan MLM.

Setakat ini dahulu antara 2 sebab mengapa anda boleh menjadi kaya melalui MLM. Ketahui sebab seterus esok. InsyaAllah...

bersambung...

posted by editor @ 8:39 AM  
Arkib Lepas
Rakan Cyber
Arkib