UsahaNiaga
Friday, June 23, 2006
Telefon Bimbit, Postpaid (Pascabayar) dan Prepaid (Prabayar)
Dewasa ini sudah ramai rakyat Malaysia yang mempunyai telefon bimbit. Kemunculan teknologi telefon bimbit yang pesat membangun turut menyumbang kepada permintaan dan penawaran di peringkat global. Kalau dulu, ia hanya dimiliki oleh orang yang 'berada', namun kini ia mampu dimiliki oleh mak cik dan pak cik di kampung dan di bandar sehinggalah ke anak-anak yang masih bersekolah. Ini kerana trend masa kini yang menjadikan telefon bimbit sebagai suatu keperluan agar mudah dihubungi. Maka, selari dengan kepesatan aksesori yang berkembang pesat, telefon bimbit kini mudah di dapati pada harga yang mampu dimiliki pada setiap lapisan masyarakat.
Menurut statistik yang dikeluarkan pada tahun 2005, di dapati di Malaysia sahaja terdapat 11 juta penduduk yang memiliki telefon bimbit pelbagai jenama. Dan 80% daripadanya adalah pengguna prepaid (prabayar). Manakala selebihnya adalah pengguna pascabayar (postpaid). Ini berlaku kerana di akhir tahun 2005, harga kad SIM prepaid bagi 3 penyedia utama kad SIM (MAXIS, CELCOM dan DIGI) telah berlumba-lumba menurunkan harga kad SIM sehingga ada di kalangan kawan-kawan saya bertukar nombor kad SIM hampir sebulan-sekali.
Namun, di akhir-akhir ini sejajar dengan peningkatan inflasi akibat kenaikan harga minyak global, kecenderungan membeli aksesori, bertukar telefon bimbit dan pembelian prepaid agak merosot dari tahun-tahun sebelum ini. Pendapatan setiap bulan banyak diperuntukan untuk membeli barangan asas, membayar bil-bil seperti elektrik, air dan sebagainya. Namun, begitu sering kali golongan yang berpendapatan sederhana ini mengeluh kerana budget tidak cukup terutamanya yang sudah berkeluarga. Jadi, seharusnya ketua keluarga/yang masih bujang patut mencari idea untuk menghasilkan pendapatan sampingan demi menampung kos hidup yang semakin meningkat dari bulan ke bulan.
Selain, menjadi ahli jualan langsung (Multi Level Marketing-nanti saya cerita), penggunaan seperti air, elektrik, prepaid, telefon dan sebagainya patut digunakan dengan bijak dan jimat dengan mengambil kira kos jangka pendek dan kos jangka panjang. Kita juga seharusnya mempertimbangkan antara 'keperluan' atau 'keinginan hati' yang kadang-kadang tidak diperlukan pada jangka masa kini.
Tapi, hari ini saya nak cerita pasal penggunaan prepaid cara bijak dahulu. Dalam era sekarang muncul syarikat MLM yang menawarkan perkhidmatan pembelian prepaid dengan kos yang murah apabila kita menjadi ahli. Tentu anda pernah mendengar seperti mymode, empire ICT.com, masterelod, raja prepaid dan sebagainya. Namun begitu, saya hanya akan bercakap tentang Plan Rakyat (www.rakyat.com.my) yang diperkenalkan oleh anak syarikat Empire ICT.com iaitu MSPC Sdn. Bhd.
Saya sudah menjadi ahli semenjak setahun yang lepas. Sebelum tu saya jadi ahli Pakej Maxis selama 2 tahun yang diperkenalkan syarikat induknya (Empire ICT.com). Tetapi, apabila MSPC memperkenal Plan Rakyat (ia juga perkenalkan Raja Prepaid, tapi bagi sesiapa yang susah nak taja downline baik jangan jadi ahli Raja Prepaid), saya ambil masa 2 minggu sebelum tertarik dengan plan pemasaran Plan Rakyat (Anda boleh lawat rasminya untuk mendapat info tentang Plan pemasarannya) yang mana menggunakan konsep win-win(menang-menang) iaitu konsep yang memberi keuntungan kepada kedua-dua belah pihak baik antara syarikat dengan ahli dan upline dengan downline.
Jika anda ingin menjadi ahli Plan Rakyat boleh hubungi saya di emel saya (badruzamani_azmi@yahoo.com). Tapi pilihan di tangan anda. Jika anda rasakan Plan Pemasaran MYMODE atau RAJA PREPAID atau MASTERELOAD atau yang lain-lain tu menarik, teruskan. Saya tidak memaksa anda. Yang penting ialah anda guna prepaid dengan cara bijak dan menjimatkan.
Jika saya, mungkin saya tetap akan setai dengan Plan Rakyat ini sehingga ada sesuatu Plan Pemasaran lain yang lebih menarik daripada yang sedia ada sekarang akan muncul tahun depan, mungkin saya akan mempertimbangkannya. Tapi, buat masa sekarang belum ada mana plan pemasaran yang mampu menarik minat saya selain Plan Rakyat ini. Saya sudah melihat plan pemasaran MyMODE, Raja Prepaid dan Mastereload dan saya faham dengan strategi pemasaran. Saya juga telah tanya rakan emel saya dan jiran saya yang menyertai plan seperti itu sejak dua tahun lepas, yang akhir give up di tengah jalan. Saya harap ini tidak terjadi kepada anda.
Jadi, pilihan dan keputusan di tangan anda. Jika anda ingin memulakan pakej untuk menjimatkan pembelian prepaid; download ke semua plan pemasaran yang ada, teliti dan faham sistem pemasaran yang ditunjukkan, minta nasihat dari yang pakar yang pernah sertai lebih dari setahun Plan Pemsaran itu atau tanya pada server yang menyediakan pakej itu dan buat keputusan dengan bijak agar pelaburan yang akan anda buat akan mendatangkan pulangan yang setimpal dan berbaloi kepada anda nanti. InsyaAllah...Selamat berjaya
posted by editor @ 8:51 AM  
Arkib Lepas
Rakan Cyber
Arkib