UsahaNiaga
Wednesday, June 14, 2006
Roti Canai
Minggu lepas adik saya ada memesan Ramuan Rahsia Roti Canai di laman Roti Canai.Com. Semalam kami cuba buat sendiri buat kali pertama. Setelah mengikut sukatan yang diberikan, kami pun mula buat sejak petang semalam. Jadi, bila dah siap menguli kepada doh yang kecil, saya dapati dalam 1 KG Tepung Gandum, saya dapat 25 doh kecil. Tapi, disebabkan kami masih baru belajar, jadi kami cuba juga tebar macam kat kedai. Tapi, tak jadi. Ia memerlukan latihan yang khusus dan masa yang lama untuk belajar. Tak mengapa, jadi kami canai cara kami asalkan boleh makan. Saya cuba rasa 3 keping semalam dan bagi orang yang masih baru belajar, rasanya memang sedap dan mengenyangkan. Jadi, bila dah siap semua doh kecil telah dicanaikan, lalu kami simpan dalam tupperware pada suhu bilik.

Jiran saya tanya berapa harga Ramuan Rahsia Roti Canai ni. Saya jawab RM20. Kemudian dia kata daripada belian ramuan ni, baik beli kat kedai sahaja tanpa susah. Tapi, saya rasa dia silap. Kesusahan ni rasanya berbaloi.

Bayangkan 250 gm Ramuan Rahsia Roti Canai ni boleh buat 10 kali. Saudara Hazemi (pemilik laman web Roti Canai.Com) kata boleh dapat 20 biji doh. Saya buat semalam dapat 25 biji doh. Setiap kali buat, hanya perlu beli tepung gandum dan telur sahaja. Susu pekat mungkin perlu 2 tin (anggaran). Garam dan marjerin/minyak masak hanya sekali sahaja beli pada kali pertama. Kuah cicah boleh beli kat kedai.

Katakan kalau sekali buat dapat 25 biji doh. 10 kali buat dapat 25 biji doh. Jumlah semuanya 250 biji doh. Kalau beli kat kedai, katakan jual 50 sen sekeping. 250 kali dengan RM0.50 sama dengan RM125.

Berapa kos kalau buat kat rumah? Katakan 1 KG Tepung Gandum (kat tempat saya) berharga RM1.70, 1 peket garam RM0.60, 20 biji telur ayam berharga RM4.00, 2 tin Susu Pekat berharga RM3.40 dan Ramuan Rahsia Roti Canai berharga RM20. Katakan kalau 10 kali buat kos keseluruhan ialah dalam anggaran RM45. Jadi, saya mampu jimat RM80!

Terima kasih kepada saudara Hazemi kerana bersusah payah menyediakan Ramuan Rahsia Roti Canai yang best ni! Jika anda ingin mendapatkan Ramuan Rahsia Roti Canai beserta resepi roti canai dan kuah dhal, sila layari laman web di bawah :
posted by editor @ 8:43 AM  
Arkib Lepas
Rakan Cyber
Arkib