UsahaNiaga
Sunday, June 25, 2006
Multi Level Marketing (MLM)
Sebelum ini, saya pernah membicarakan tentang cara menambah pendapatan antaranya ialah melalui perniagaan Multi Level Marketing (MLM). Multi Level Marketing bermula dari Amerika Syarikat. Ia mula diperkenalkan pada tahun 1945 oleh Dr. Karl Ramburg. Nilai perniagaan MLM melebihi USD 100 billion dan lebih 40 juta rakyat seluruh dunia berkecimpung dalam perniagaan MLM. Daripada 100 syarikat gergasi terbesar, 37 peratus terdiri daripada syarikat yang berkonsepkan MLM. Antara lebih 100 syarikat terbesar di Amerika Syarikat, 37 peratus menggunakan kaedah MLM.

Menurut John Naitsbitt, penulis buku Mega Trend 2000, dalam pasaran Asia antara tahun 1990 hingga 2000, hanya terdapat tiga jenis perniagaan yang berkuasa iaitu telekomunikasi, komputer dan pemakanan kesihatan yang berasaskan MLM. Si MAlaysia, 35 peratus jutawan terdiri daripada jutawan MLM. Dijangkakan akan adanya peningkatan yang mendadak pada abad ke-21. Menurut Robert T. Kiyosaki, perniagaan MLM boleh diusahakan secara part time walaupun seseorang itu sudah pun mempunyai perniagaan konvensionalnya sendiri.

Tidak kiralah apa jenis perniagaan MLM yang anda ingin ceburi, asalkan ia tidak melibatkan seperti skim cepat kaya yang hanya memberi keuntungan yang lebih kepada upline. MLM yang baik ialah MLM yang mengamalkan sistem win-win yang memberi keuntungan baik di pihak atas tanpa menganiaya pihak bawah. Peniagaan MLM bukanlah perniagaan saleman yang memerlukan kita pergi ke setiap rumah dan hanya mendapat komisen dari setiap jualan yang kita buat dengan mengorbankan masa dan tenaga demi sesuatu pulangan yang tidak setimpal dengan usaha yang kita lakukan. Ketahuilah lebih lanjut mengenai MLM dalam penulisan akan datang. Jumpa lagi. Jazakallah Kairon Kasiran...
...bersambung
posted by editor @ 8:21 AM  
Arkib Lepas
Rakan Cyber
Arkib